ورود به دنیای انیمه ( انیمه چیست؟ مانگا چیست؟ مانهوا چیست؟ )

23-فروردین-1403 / خواندن 17 دقیقه

بعد از مدت‌ها برگشتم و امروز می‌خواهم که این پست رو ویرایش کنم و به سؤالات شما پاسخ بدم.

تاریخ انتشار نوشته (23 اسفند 1398)

تاریخ به‌روزرسانی (31 اردیبهشت 1400)

سلام به همگی دوستان عزیزم در ویرگول. امیدوارم حال دلتان خوب باشه. مدت زیادیِ می‌خواستم درباره انیمه و مانگا و فرهنگ ژاپن و... چند تا پست هوا کنم ولی بنا به مشغله زیاد فرصت نشد. حالا که زمان و فرصت مناسب در اختیار دارم یکسری مطلب در این زمینه می‌نویسم.

خب توی این پست می‌خواهم بیشتر به تعاریف بپردازم برای افرادی که اصلا نمی‌دونند انیمه چی هست! برای همین سعی می‌کنم اول مثال‌هایی بزنم که برای شما آشنا باشه.

 

 

رمان:)

 

شاید خیلی ساده به نظر برسه و یا حتی فکر کنید دارم شوخی می‌کنم ولی این‌طور نیست! رمان یعنی یک نوع داستان بلند که در قالب نثر نوشته می‌شود.

 

 

 

کتاب مصور

 

نقاشی یا مجموعه‌ای از نقاشی‌های دنباله‌دار که ماجرایی را روایت می‌کند. معمولاً کسی داستان را می‌نویسد و کسی به تصویرپردازی آن مشغول می‌شود.

 

 اولین کتاب مصور چاپ سنگی ایران در سازمان اسناد و کتابخانه ملی نگهداری می شود (+)

اولین کتاب مصور چاپ سنگی ایران در سازمان اسناد و کتابخانه ملی نگهداری می شود (+)

 

 

کمیک بوک ها

 

ویکی‌پدیا می­گه:

کتاب کُمیک (به انگلیسی: Comic book) یا کتاب داستان‌های مصور که همچنین معروف به مجلۀ کامیک نیز هست، اشاره به محصولات منتشره‌ای دارد که شامل کمیک و تلفیقی از سری تصاویر فکاهی است که به شکل پنل‌هایی هست که معمولاً به همراه یک توصیف کوتاه هستند؛ این توصیفات معمولاً به شکل بالن که گفت‌وگویی میان شخصیت‌هاست نشان داده معروف‌ترین تولیدکننده‌های کمیک هستند دیسی کمیک مارول کمیک

 

من می­گم:

به سبک خاصی از کتاب‌های مصور که معمولاً توصیف کوتاهی را همراه خود دارند و به‌تازگی ژانر ابرقهرمان آن خیلی رایج شده. (مثلاً این قهرمان‌های مارول و دی سی همشون یه عالمه خط داستانی مختلف و کمیک­ بوک براشون نوشته و طراحی‌شده.)

 

البته کمیک‌ها در هر نوع موضوعی مثل سیاسی، اجتماعی، طنز، ترسناک و... می تونن باشند‌ ولی خب در ژانر ابرقهرمانی بیشتر جا افتادن.

 

می شه گفت که مانگا، مانهوا و... هم به‌نوعی کمیک هستند.

 

 

ریشه کمیک

 

کمیک از سال‌های خیلی قدیم در آمریکا اروپا و ژاپن طراحی می‌شده مثل سری کمیک ماجراهای تن‌تن و میلو که توی دهه ۱۹۲۰منتشر می‌شد و خیلی هم تونست موفق بشه. کمیک‌ها، مانگاها و مانهوا­ها در دنیا محبوبیت خیلی زیادی دارند و شاید ریشه اصلی آن‌ها به نقاشی‌های روی دیوار غارها برگرده.

 

مانگا

 

مانگا­ها به‌اصطلاح همان کمیک‌های ژاپنی هستند که توانستند حتی از رقبای اروپایی و آمریکایی خود هم جلو بزنند.

 

حالا سؤال به وجود می‌آید چرا به مانگا کمیک بوک نمی‌گوییم؟

 

در اصل مانگا کمیک بوک یا کتاب مصور حساب می‌شود ولی ویژگی‌های خاصی داره که اون رو متمایز می‌کند برای همین بهش می گوییم مانگا!

 

بعضی از این ویژگی‌ها:

  • سبک ژاپنی
  • محیط ژاپنی
  • آداب ‌و رسوم ژاپنی
  • جادو و قدرت‌های فرا بشری به سبک جدید!
  • سعی بر یاد دادن تلاش و کوشش.
  • و...
drifters

drifters

Jujutsu Kaisen

Jujutsu Kaisen

one pice

one pice

 

 

 

مانگا (به‌ژاپنی: 漫画): اول از همه مانگا­ها بودن که در دهه ۱۹۵۰ به بازار آمدند و در ژاپن رونق فراوانی گرفتند. خب بعدتر هم که با پیشرفته‌تر شدن فنّاوری انیمه‌­ها هم ادامه راه آنها آمدند و باعث شدن لذت یک مانگا چند برابر بشه! خصوصیات محبوب مانگا و انیمه­‌ها قدرت‌های فرا بشری و چشم‌های درشتِ و مواردی که بالا گفتم، به صورتی که وقتی تعدادی مانگا بخوانید و بعد از اون می تونید فرق بین طراحی ژاپنی، چینی، کره جنوبی و اروپایی-آمریکایی رو درک کنید.

 

مانگا ها معمولا سیاه و سفید هستند البته صفحه های ویژه رنگی می گیرن و ممکنه رنگی هم باشن.

 

قدرت‌های فرا بشری: قدرت‌هایی که ما در انیمه‌­ها و مانگا­ها می‌بینیم بسیار خلاقانه‌تر و متفاوت‌تر از فیلم‌های سینمایی شرکت‌هایی مثل مارول دی سی و... است. استفاده از جادو با پرده‌های سبز و افکت‌های نمایشی در این فیلم­ها ساخته می‌شوند محدودیت‌هایی دارند ولی در انیمه و مانگا­ها محدودیتی وجود ندارد. حتی در مانگا­ها هم ما شاهد دنیایی کاملاً متفاوت از کمیک بوک­ها هستیم.

 

ژانرهای انیمه و مانگا: همه‌ی انیمه‌­ها و مانگا­ها علمی تخیلی نیستند و ژانرهای زیادی برای انیمه و مانگا وجود دارد که بسیاری از آن‌ها را باید حتماً تا قبل از مرگ دید. در بین این ژانرها:

 

  • کمدی
  • درام
  • برشی از زندگی
  • رازآلود
  • روان‌شناسانه (Psychological)
  • عاشقانه
  • هنرهای رزمی
  • تاریخی
  • موسیقی
  • پلیسی
  • ورزشی
  • و...

وجود دارند که نه علمی تخیلی هستند و نه به‌اصطلاح بعضی از افراد بچگونه!

 

 

مانهوا و وبتون

 

مانهوا (manhwa)

مانهوا مثل مانگا هستش فقط برای کشور کره جنوبی. سبک طراحی مانهوا کاملاً مشخصه و معمولاً مانهوا­ها رنگی هستند. روش خواندن منهوا با مانگا متفاوت است (یعنی از چپ به راست.) کمتر در مانهوا اغراق می‌شود و سبک طراحی آن به خصوص است.

 

پس مانهوا شد کتاب مصوری که با سبک خاص در کره جنوبی طراحی می شه.

noblesse

noblesse

solo leveling

solo leveling

solo leveling

solo leveling

solo leveling

solo leveling

 

 

وبتون

 

وبتون تقریباً همان مانهوا به حساب می‌آید ولی از نوع اینترنتی!

وبتون یک پلتفرم کره‌ای است و زمانی به وجود آمد که بسیاری از انتشارات مانهوا در کره، در دوران بحران اقتصادی این کشور بسته شدند. در اصل، شخص «جانکو»، که خود شیفته‌ی مانگاهای ژاپنی و ابرقهرمانان کره‌ای بود، زمانی این پلتفرم را تأسیس کرد که خود نظاره‌گر نابودی صنعت مانهوا بود؛ از طرفی دیگر، هنرمندان این صنعت برای ادامه دادن کار خویش کم‌کم به وی پیوستند و رفته‌رفته آن را به محبوبیتی بی‌نظیر، علی‌الخصوص میان نوجوانان، رساندند.

 

پس وبتون شد مانهوا دیجیتال کره‌ای.

 

Beware Of The Villainess!

Beware Of The Villainess!

 

 

 

مانها (manhua)

 

این دسته، کمیک‌هایی چینی هستند که همچون مورد پیشین، سبک ظاهری مخصوص به خود را دارند و می‌شود گفت آن را از مانگا ها الهام گرفته‌اند. مانند دیگر عرصه‌های هنریِ چین در دنیای سرگرمی، عناوین تاریخی/عاشقانه مربوط به شاهزادگان، بیشترین تعداد آثار میان مانهآها را تشکیل می‌دهند. البته شاید بشود ریشه‌های این کمیک‌های چینی را لیانهوآنهوآ دانست که سبک داستانی مصور و باستانی چین هست و به عقیده‌ی بسیاری، پدربزرگ مانهآ محسوب می‌شود.

Mo Dao Zu Shi

Mo Dao Zu Shi

 

Mo Dao Zu Shi

Mo Dao Zu Shi

 

 

انیمه

 

 

اول مانگا بوده یا انیمه؟

 

این سؤال اصلاً به اون سؤال اول تخم‌مرغ بوده یا مرغ ربطی نداره. اول مانگا بوده :)

 

چرا اول مانگا بوده؟

 

چون زمانی که هنوز پویانمایی یا همان صنعت انیمیشن نبوده وجود داشته. (تا کشف بعدی خدانگهدار :) )

 

جدا از شوخی، اول مانگا طراحی می شه و بعد از اون اگه محبوب بشه و استودیو انیمه سازی قبول کنه انیمه اون مانگا رو می­سازند. خیلی از انیمه ها فقط می‌توانند قسمت کوچکی از مانگا رو پوشش بدن، به دلیل هزینه زیاد ساخت انیمه استودیوهای انیمه سازی زیر بار ساخت هر انیمه ای نمی‌رند. البته مواردی مثل ناراتو و یا اتک آن تایتان (حمله به غول‌ها) هم وجود داره که انیمه اون تا آخر ساخته می شه. (در زمان نوشتن این پست هنوز یه بخش دیگه از انیمه اتک مونده)

پ.ن: البته همیشه هم انیمه ها از روی مانگا ها ساخته نمی شوند و بعضی اوقات برای بعضی انیمه ها مانگایی وجود ندارد.

 

علاوه بر هزینه بالای ساخت انیمه، مانگاکا شدن هم ریسک زیادی داره.(مانگاکا: به کسی گفته می‌شود که مانگا می‌کشد.) شاید فکر کنید که مانگاکا ها افراد پولداری هستند. باید بگم هم درست فکر می‌کنید و هم غلط. شغل مانگاکا شدن مثل قمار می مونه و فقط در صورت موفقیت هست که ثروت زیادی رو به ارمغان می‌آورد. (البته بر خلاف قمار که ثروت باد آوردست مانگاکا شدن خیلی سخته! ) مانگاکا های تازه‌کار باید سختی زیادی رو بکشن، حتی بعضی از اون ها داستان مانگا رو هم خودشان می­‌نویسند و بعد شروع به ترسیم می کنن. مراحل طراحی مانگا هم به شدت سخت هستش!

 

در ژاپن نام عده‌ای از افراد برای احترام با لقب ((سنسی)) گفته می شه. این افراد عبارت‌اند از : (( معلمان، اساتید و مربی‌ها، دکترها، مانگاکا ها و...)) در کل افرادی که به سطح خاصی از تسلط در شکلی از هنر و یا سایر مهارت‌ها رسیده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مانگاکا ها رو هم سنسی خطاب می­کنند و این نشانه از احترام به این افراد هست. مانگاکا ها باید زمان زیادی رو برای طراحی صرف کنن و حتی ممکنه نتونن معروف بشن.

violet evergarden

violet evergarden

انیمه: به‌ژاپنی (アニメ) انیمه یک پویانمایی هست که بعد از طراحی با دست و ویرایش رایانه‌ای ساخته می شه. ( اگر یک انیمه رو از روی مانگا بسازند انیمانگا نام داره.) خب انیمه ها زادگاهشان از ژاپنه! در کل چینی‌ها و ژاپنی‌ها و... (بیشتر شرق آسیا) علاقه چندانی به عروسک‌های باربی ندارند و به جای اون علاقه فروانی به شخصیت‌های کاوایی( این کلمه به زبان ژاپنی هست و معنی اون می شه ناز به انگلیسی Cute) داخل انیمه ها دارن. بخوام ساده تر بگم به پویانمایی‌ای می گن که به سبک ژاپنی ساخته بشه!

 

 

یک باور غلط: انیمه شکلی از هنر است که تمامی ژانرهای سینما را شامل می‌شود اما به اشتباه آن را به عنوان یک ژانر طبقه‌بندی می‌کنند. در ژاپن اصطلاح انیمه به تمامی اشکال پویانمایی در سراسر دنیا اطلاق می‌شود. در انگلیسی، انیمه بیشتر به فیلم یا برنامه‌هایی با سبک ژاپنی یا سبک انیمیشن‌سازی ژاپن گفته می‌شود. ولی در کل امروزه می گن انیمیشن و انیمه، انیمیشن بیشتر عمومیِ و انیمه هم که سبک و ساختش ژاپنیه.

 

 

ویکی­ پدیا می­گه:

انیمه از نظر سبک‌های هنری، روش‌های پویانمایی، تولید و روند کار متنوع با دیگر انواع انیمیشن تفاوت‌های زیادی دارد. از نظر بصری، انیمه یک شکل هنری متنوع است که سبک‌های هنری متفاوتی را شامل می‌شود که بین هر خالق، هنرمند و استودیو تفاوت دارد. با اینکه هیچ سبک هنری انیمه بر دیگری غالب نیست، اما بعضی ویژگی‌های مشابه در تکنیک‌های پویانمایی و طراحی شخصیت بین آن‌ها دیده می‌شود.

 

خصوصیات انیمه : شخصیت‌های ناز! شخصیت‌های پر جنب‌وجوش و رنگارنگ. داستانی همراه با پیکار و نبرد و اغلب با موضوعاتی خیالی که به ما نکات آموزنده زیادی رو یاد می‌دهند. (البته بعضی وقت ها هم چیزی یاد نمی‌دهند :) )

 

برخی از انیمه هایی که اکثر ما در کودکی دیدیم(صدا سیما پخش کرد):

 

  • فوتبالیست‌ها
  • دیجیمون
  • دژ فضایی
  • چوبین
  • بابا لنگ‌دراز
  • آن شرلی با موهای قرمز

 

اوتاکو

 

اوتاکو (به ژاپنی: otaku یا おたく یا オタク یا ヲタク): به افرادی که واقع عاشق انیمه هستند اوتاکو گفته می شه. در اکثر موارد اوتاکو ها درک نمی‌­شوند یا در جامعه به چشم دیگه ای بهشون نگاه می شه. و خانواده و دوستان اون ها رو به خاطر انیمه دیدن یا مانگا خوندن و... سرزنش یا تحقیر می کنن.

 

البته ویکی پدیا می گه داره بهتر می شه ولی ما که چیزی ندیدیم: اینو ویکی پدیا می گه:

اصطلاح به معنای رفیق یا دوست خیلی صمیمی است، به ویژه در زمینه انیمه و مانگا. استفاده از آن در سال ۱۹۸۳ با مانگای بوریکو نوشته آکیویو و ناکاموری آغاز شد. بعضی مواقع از واژه اوتاکو برای رفیق‌ها استفاده می‌شود؛ این معنی مثبت یک دید کلیشه‌ای نسبت به اوتاکو است. بر اساس مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۱۳ این کلمه بار منفی کمتری نسبت به گذشته دارد و تعداد بیشتری از مردم چه در ژاپن یا هر جای دیگر خودشان را اوتاکو می‌نامند. امروز به افرادی که دوستدار انیمه یا مانگا هستند یا دنبال کننده سر سخت آن، اوتاکو گفته می‌شود و به ژانر خاص یا گروه سنی محدود نمی‌باشد و هر سنی را در خود جای می‌دهد. بعضی مواقع از واژه اوتاکو برای تحقیر استفاده می‌شود؛ این معنی منفی یک دید کلیشه‌ای نسبت به اوتاکو است. بر اساس مطالعات منتشر شده در سال 2013 این کلمه بار منفی کمتری نسبت به گذشته دارد و تعداد بیشتری از مردم چه در ژاپن یا هرجای دیگر خودشان را اوتاکو می‌نامند.

 

 

در زبان ژاپنی عامیانه مدرن اوتاکو بیشتر به معنی نرد (نمی دونم اصطلاح گیک یا نرد رد شنیدین یا نه) است اما این معنی غلط بیشتر در غرب استفاده می‌شود، با این حال این می‌تواند به طرفداران هر موضوع خاص ربط داشته باشد وقتی این افراد به‌عنوان اوتاکو یاد می‌شوند، آن‌ها به خاطر رفتار خود مورد قضاوت قرار می‌گیرند و مردم ناگهان یک " اوتاکو " را به‌عنوان فردی که قادر به ارتباط با واقعیت نیست ، می‌بینند . همچنین به ‌طور معمول از اوتاکو برای اشاره به یکی از طرفداران انیمه و مانگا استفاده می‌شود اما می‌تواند به بازی‌های ویدیویی ژاپنی یا فرهنگ ژاپنی نیز به طور کلی اشاره کند.

 

خب زمانی برای گیمر­ها هم همچین چیزی بود که می­‌گفتند چرا می شینی پای گیم این کارها آخر عاقبت نداره و از اینجور چیزا ولی خب با درآمدزایی گیمر ها و یا گسترده تر شدن تکنولوژی و دغدغه هایی که پدر مادرا براشون به وجود اومد ( بچم نره بیرون بدزدنش، یه موتوری بش نزنه تو کوچه و...) گفتن که ظاهرا بازی کردن با کامپیوتر کم خطر تره!!!!

 

خب در این پست فقط می‌خواستم بگم کسی که انیمه می بینه بچه نیست پس مواظب حرف زدنتون با اون ها باشید! مرد شصت‌ساله هم ممکنه انیمه دوست داشته باشه و دیدن انیمه نه چیز خنده داریِ نه چیز مسخره و نه چیزی که سن و سال داشته باشه.

 

انیمه bakuman (سرگذشت یک مانگاکا) این انیمه خیلی چیزا به من یاد داد، و خیلی بهتر از کتاب‌هایی که در مورد موفقیت خوانده بودم روم تاثیر گذاشت. به ­زودی یک پست اختصاصی براش می‌زارم........

bakuman

bakuman


 

مانگا انیمه کتاب مقاله مانهوا اوتاکو سرگرمی