تاریخچه کنسول‌ های ایکس باکس

3-آبان-1402 / خواندن 31 دقیقه

هرچی دوست داری بنویس...

تاریخچه کنسول‌ های ایکس باکسمایکروسافت از آن زمان تاکنون بیش از ۱۵۰ میلیون کنسول فروخته است. از نظر فنی مایکروسافت تنها چهار نسل از ایکس باکس را در مجموع منتشر کرده باشد، اما چندین بار طراحی‌های خود را بهینه کرده است. 

ایکس باکس چیست؟

کنسول‌های ایکس‌ باکس مایکروسافت (Microsoft) بیش از دو دهه است که در صنعت بازی‌ سازی ثابت هستند و چهار نسل کنسول را در بر می‌گیرند. در این صنعت، مایکروسافت به عنوان یکی از بازیگران اصلی در کنار سونی و نینتندو حرکت می‌کند.

این برند متشکل از پنج کنسول بازی ویدیویی در چهار نسل و ۹ مدل است. این برند اولین بار در نوامبر ۲۰۰۱ و با عرضه کنسول اصلی ایکس باکس در ایالات متحده معرفی شد.

ایکس باکس چیست؟

کنسول دوم مایکروسافت، یعنی ایکس باکس ۳۶۰، در سال ۲۰۰۵ منتشر شد و تا اکتبر ۲۰۲۱، ۸۶ میلیون دستگاه به فروش رفت. کنسول سوم، ایکس باکس وان، در نوامبر ۲۰۱۳ منتشر شد و تقریبا ۵۱ میلیون دستگاه به فروش رفت.

چهارمین و پنجمین کنسول‌های ایکس باکس، یعنی ایکس باکس سری ایکس و سری اس، در نوامبر ۲۰۲۰ منتشر شدند. مایکروسافت در ابتدای عرضه اولین کنسول خود، کنسولی را به نمایش گذاشت که به معنای واقعی کلمه به شکل X بود.

چند نوع ایکس باکس وجود دارد؟

در مجموع ۹ مدل اصلی ایکس باکس تا کنون عرضه شده‌اند و در مجموع به ۴ نسل مختلف کنسول تعلق دارند. در زیر لیستی از تمام مدل‌های ایکس باکس منتشر شده از زمان اولین عرضه ایکس باکس در سال ۲۰۰۱ آمده است.

  • نسل اول ایکس باکس (2001 – 2009)
  • نسل دوم ایکس باکس ۳۶۰ (2005 – 2016)
  • ایکس باکس ۳۶۰ اس (2010 – 2016)
  • ایکس باکس ۳۶۰ ای (2013 – 2016)
  • نسل سوم ایکس باکس وان (2013 – 2016)
  • ایکس باکس وان اِس (2016 – تاکنون)
  • ایکس باکس وان ایکس (2017 – 2020)
  • نسل چهارم ایکس باکس سری ایکس (2020 – اکنون)
  • ایکس باکس سری اس (2020 – اکنون)

تاریخچه کنسول ایکس باکس

ایکس باکس (Xbox) یک کنسول پیشگام بود که همه فکر می‌کردند شکست خواهد خورد. کنسول اصلی ایکس باکس در ۱۵ نوامبر ۲۰۰۱، در آمریکای شمالی منتشر شد. Xbox از بسیاری جهات الگویی را ایجاد کرد که اکثر کنسول‌های بعدی از آن استفاده می‌کردند.

Xbox (2001)

Xbox (2001)

به عنوان بخشی از نسل ششم بازی‌ها، ایکس باکس با پلی استیشن ۲ (PlayStation 2) سونی، دریم کست (Dreamcast) سگا و گیم کیوب (GameCube) نینتندو رقابت کرد. ایکس باکس، اولین کنسولی بود که یک پورت اترنت داخلی همراه با اتصال پهنای باند داشت.

هارد دیسک ۸ گیگابایتی نیز، یکی دیگر از دارایی‌های ارزشمند این کنسول بود؛ به این معنی که دارندگان ایکس باکس می‌توانستند سیوهای بازی، موسیقی و موارد دیگر را روی دستگاه ذخیره کنند.

این موضوع کاملا با رقبای ایکس باکس در آن زمان که کارت‌های حافظه را به عنوان امکانات اضافی عرضه می‌کردند، در تضاد بود.

Xbox (2001)

Xbox (2001)

این کنسول، با پردازنده پردازنده سفارشی اینتل پنتیوم ۳ (Intel Pentium III) با ۷۷۳ مگاهرتز، پردازنده گرافیکی NVDIA NV2A با ۲۳۳ مگاهرتز، حافظه‌ی ۶۴ مگابایت DDR SDRAM و هارد دیسک ۸ گیگابایت عرضه شد.

برخلاف نسل‌های بعدی، مایکروسافت نسخه باریکی از کنسول اصلی Xbox خود را منتشر نکرد. شاید تنها نقطه ضعف سخت افزار کنسول اصلی، کنترلری باشد که در ابتدا با آن در آمریکای شمالی و اروپا عرضه می‌شد.

این کنترلر که به طور غیررسمی دوک (Duke) نامیده می‌شود، برای بسیاری از مصرف کنندگان بزرگ بود. مایکروسافت بعداً تصمیم گرفت که «دوک» را با کنترلر S کوچک‌تر که برای ژاپن ساخته شده بود، تعویض کند.

Xbox (2001)

یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌ها و پرفروش‌ترین بازی هیلو (Halo) بود، یک بازی علمی تخیلی تیراندازی اول شخص، که توسط بانجی (Bungie) ساخته شد.

بسیاری از عناوین انحصاری دیگر مانند نینجا گایدن (Ninja Gaiden)، فیبل (Fable) و اسپلینتر سل تام کلنسی: نظریه آشوب (Tom Clancy’s Splinter Cell: Chaos Theory) دنبال شدند که به موفقیت این فرنچایز کمک زیادی کرد.

مشخصات کنسول Xbox چیست؟

مشخصات سخت‌ افزاریکنسول ایکس باکس
پردازنده (CPU):پردازنده سفارشی اینتل پنتیوم ۳ (Intel Pentium III)
با فرکانس ۷۳۳ مگاهرتز
پردازنده گرافیکی (GPU):NVDIA NV2A
با فرکانس ۲۳۳ مگاهرتز
حافظه‌ی رم:۶۴ مگابایت DDR SDRAM
حافظه‌ی ذخیره‌سازی:۸ گیگابایت HDD
درایو نوری:سی دی رام، دی وی دی رام
خروجی ویدیو:S-Video ،SCART (RGB)
شبکه:اترنت سریع
صدا:۵.۱ صدای فراگیر، استریو
ابعاد:۲۶۰ × ۱۰۰ × ۳۲۰ میلی‌متر
تاریخ معرفی:۱۵ نوامبر ۲۰۰۱
نام کد:DirectX Box
نسل:اول
وضعیت:متوقف شده است
قیمت جهانی در زمان عرضه:۲۹۹ دلار
پرفروش‌ترین بازی:هیلو (Halo) ۲.۸ میلیون

تاریخچه کنسول ایکس باکس ۳۶۰

دومین کنسول ایکس باکس بدون شک مهم‌ترین کنسول تاریخ برند ایکس باکس بود، زیرا باید نشان می‌داد که مایکروسافت اینجاست و کنسول اصلی اتفاقی نبوده است. ایکس باکس ۳۶۰ (Xbox 360) به عنوان جانشین اصلی ایکس باکس در ماه نوامبر سال ۲۰۰۵ منتشر شد و با کنسول اصلی ایکس باکس از نظر ظاهر بسیار متفاوت بود.

Xbox 360 (2005)

Xbox 360 (2005)

این کنسول موفقیت بزرگی برای مایکروسافت بود و با پلی‌ استیشن ۳ سونی و وی نینتندو (Nintendo Wii) به عنوان بخشی از نسل هفتم کنسول‌های بازی ویدئویی رقابت داشت.

کنسول دوم مایکروسافت در زمان عرضه در دو پیکربندی موجود بود، یعنی یک مدل ۲۹۹ دلاری Core بدون هارد دیسک و یک نسخه ۳۹۹ دلاری Pro یا Premium با یک هارد دیسک جداشدنی ۲۰ گیگابایتی.

این قیمت برای هر دو نسخه بسیار جذاب‌تر از ۴۹۹ دلار و ۵۹۹ دلار پلی‌ استیشن ۳ سونی برای مدل‌های ۲۰ و ۶۰ گیگابایتی بود. پس از آن، هر دو نوع Xbox 360 در هنگام راه‌اندازی فاقد HDMI و Wi-Fi بودند، و این ویژگی‌ها بعداً در خط تولید قرار گرفتند.

Xbox 360 (2005)

از دیگر مشخصات اصلی قابل توجه سخت‌افزاری ایکس باکس 360، می‌توان به پردازنده گرافیکی قدرتمند ATI Xenos و ۵۱۲ مگابایت رم یکپارچه اشاره کرد. مایکروسافت از طریق صفحه‌های قابل تعویض، امکان شخصی سازی را نیز برای کاربران فراهم کرد.

چندین پیکربندی خرده‌فروشی از مدل اصلی Xbox 360 در طول عمر آن ارائه شد، که مقدار RAM و حافظه داخلی متفاوتی ارائه می‌کردند. کنسول ایکس باکس ۳۶۰ با یک کنترلر بی‌سیم راه اندازی شد (اگرچه نسخه‌های سیمی نیز موجود بود) و این گیم پد بازخوردهای مثبت زیادی را نیز، به دست آورد.

این کنسول مجموعه‌ای از عناوین پرطرفدار انحصاری مانند مس افکت (Mass Effect)، کرک‌داون (Crackdown)، گیرز اف وار (Gears of War) و دد رایزینگ (Dead Rising) را داشت که، به وفادار نگه داشتن مردم به کنسول کمک کردند.

انواع Xbox 360

انواع Xbox 360

مبحث مهمی که وجود داشت این بود که، ساخت‌های اولیه ایکس‌باکس ۳۶۰ با خرابی‌های سخت‌افزاری زیادی ناشی از گرمای بیش از حد مواجه بودند.

سه چراغ قرمز چشمک زن و حلقه قرمز معروف مرگ (RROD) باعث ناراحتی صاحبان بود. این مدل‌های اولیه، مایکروسافت را مجبور به تعمیر و تعویض هر سیستم و حتی تمدید ضمانت‌های کنسول‌ها برای تمام مشکلات کردند.

مایکروسافت در مورد بازبینی‌های کنسول، چند SKU تغییر یافته را در طول عمر ۳۶۰ منتشر کرد. مایکروسافت چندین بار سخت افزار ایکس باکس ۳۶۰ را با تجهیزات جانبی مانند کنترلر بی‌سیم و هدست بازطراحی کرد.

تاریخچه کنسول‌ های ایکس باکس - ویجیاتو

Xbox 360 Arcade (2007)

به طور خلاصه ایکس باکس ۳۶۰ شامل نسخه‌های، ایکس باکس ۳۶۰ الیت (Elite) دارای هارد ۱۲۰ گیگابایت و HDMI، ایکس باکس ۳۶۰ آرکید (Arcade) با کارت حافظه ۲۵۶ مگابایتی و HDMI، ایکس باکس ۳۶۰ Slim با طراحی باریک‌تر ۲۵۰ گیگابایت و ایکس باکس ۳۶۰ E با طراحی به سبک Xbox One بود.

مشخصات کنسول Xbox 360 چیست؟

مشخصات سخت‌ افزاریایکس باکس ۳۶۰
پردازنده (CPU):Microsoft XCPU (Xenon)
۳ هسته
۵۰۰ مگاهرتز
پردازنده گرافیکی (GPU):R500, Xenos chip by ATI 
۵۰۰ مگاهرتز
حافظه‌ی رم:۵۱۲ مگابایت رم GDDR3
حافظه‌ی ذخیره‌سازی:۲۵۰ گیگابایت HDD
درایو نوری:12x DVD
خروجی ویدیو:HDMI 1.2a in/out
شبکه:Ethernet, IEEE 802.11 b/g/n Wi-Fi
صدا:صدای فراگیر ۵.۱ چند کاناله
تاریخ معرفی:۲۲ نوامبر ۲۰۰۵
نام کد:زنون (Xenon)
نسل:دوم
وضعیت:متوقف شده است
قیمت جهانی در زمان عرضه:۳۹۹ دلار
پرفروش‌ترین بازی:Call of Duty: Modern Warfare 3
۱۴.۲۳ میلیون

تاریخچه کنسول ایکس باکس ۳۶۰ اس

در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۰، مایکروسافت یک مدل باریک جدید و بازطراحی شده از ایکس باکس ۳۶۰ را منتشر کرد. طراحیی باریک‌تر، سبک‌تر همراه با روکش مشکی براق عرضه کرد. ایکس باکس اِس (Xbox 360 S) همان سخت‌افزار اصلی را، همراه با دو مزیت قابل توجه نسبت به ایکس باکس ۳۶۰ اصلی دارد.

ایکس باکس ۳۶۰ اس دارای پردازنده مرکزی پردازنده‌ ۳ هسته‌ای IBM PowerPC با فرکانس کاری ۳.۲ گیگاهرتز است. از دیگر مشخصات اصلی قابل توجه سخت‌افزاری آن، می‌توان به پردازنده گرافیکی قدرتمند ATI Xenos و ۵۱۲ مگابایت رم GDDR3 اشاره کرد.

Xbox 360 S (2010)

Xbox 360 S (2010)

البته، اگر ابعاد باریک‌تر آن را نیز در نظر بگیرید، سه مزیت دارد. اول اینکه یک پورت اختصاصی برای لوازم جانبی جدید کینکت (Kinect) مایکروسافت ارائه می‌دهد، که به شما این امکان را می‌دهد تا، از لوازم جانبی جدید ردیابی حرکت بدون نیاز به برق رسانی جداگانه استفاده کنید.

دوم اینکه این یک بازطراحی سخت افزاری بود که مایکروسافت امیدوار بود خرابی‌های سخت افزاری ۳۶۰ دیگر رخ ندهد. مایکروسافت بعداً گارانتی طولانی‌تری را برای رسیدگی به این مشکلات اعلام کرد.

در کل مدل اس با پردازنده و مادربرد قوی‌تر ساخته شد تا از خرابی‌های سخت‌افزاری و مشکلات حرارتی ایکس‌ باکس ۳۶۰ بکاهد. این کنسول با دکمه‌های فیزیکی پاور و خروج با سیستم لمسی جایگزین شد و درایو HD-DVD، اترنت، اتصال WiFi و دو پورت USB اضافی را ارائه داد.

تاریخچه کنسول‌ های ایکس باکس - ویجیاتو

کینکت

کینکت دستگاهی هوشمند جهت شناسایی حرکت و صدا است که در سال ۲۰۱۰ توسط شرکت مایکروسافت به دنیا معرفی شد. این دستگاه برای ۲ کنسول ایکس باکس 360، ایکس باکس وان، کامپیوتر و ویندوز معرفی شده است.

مشخصات کنسول Xbox 360 S چیست؟

مشخصات سخت‌ افزاریایکس باکس ۳۶۰ اس
پردازنده (CPU):پردازنده‌ ۳ هسته‌ای
IBM PowerPC
با فرکانس کاری ۳.۲ گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی (GPU):ATI Xenos
با فرکانس کاری ۵۰۰ مگاهرتز
و پهنای باند ۲۵۶ بیت
حافظه‌ی رم:۵۱۲ مگابایت رم GDDR3
حافظه‌ی ذخیره‌سازی:۲۵۰ گیگابایت HDD
درایو نوری:DVD
خروجی ویدیو:HDMI 1.2a in/out
شبکه:802.11b/g/n, Fast Ethernet
صدا:۵.۱ کانال صدای فراگیر
ابعاد:۷۴ × ۲۶۳ × ۲۶۹ میلی‌متر
تاریخ معرفی:۱۴ ژوئن ۲۰۱۰
نسل:دوم
وضعیت:متوقف شده است
قیمت جهانی در زمان عرضه:۲۹۹ دلار

تاریخچه کنسول ایکس باکس ۳۶۰ ای

آخرین نسخه ایکس باکس ۳۶۰ توسط مایکروسافت در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۳ منتشر شد. ایکس باکس ۳۶۰ ای (Xbox 360 E) کمی کوچک‌تر، سبک‌تر و بی‌صداتر از مدل S بود و برای بازیکنانی ساخته شده بود که مایل به خرج کردن پول برای Xbox One آینده نبودند.

Xbox 360 E (2013)

۳۶۰ ای ویژگی‌های جدیدی را به همراه نداشت، اما طراحی جدیدی داشت که مطابق با کنسول نسل بعدی آینده بود. طراحی آن شبیه به کنسول Xbox One با طراحی داخلی خنک کننده، رنگ مشکی مات و روکش براق است.

ایکس باکس ۳۶۰ ای دارای پردازنده مرکزی پردازنده‌ ۳ هسته‌ای IBM custom designed Xenon با فرکانس کاری ۳.۲ گیگاهرتز است. از دیگر مشخصات اصلی قابل توجه سخت‌افزاری آن، می‌توان به پردازنده گرافیکی قدرتمند ATI Xenos و ۵۱۲ مگابایت رم GDDR3 اشاره کرد.

طراحان کانکتور AV را حذف کردند و آن را به یک اتصال ویدیویی فقط با HDMI تبدیل کردند. مدل Xbox 360 E همچنین دارای دو پورت USB، اترنت، پشتیبانی از WiFi و یک پورت کینکت (Kinect) بود.

مشخصات کنسول Xbox 360 E چیست؟

مشخصات سخت‌ افزاریایکس باکس ۳۶۰ ای
پردازنده (CPU):IBM custom designed Xenon
۳ هسته
با فرکانس کاری ۳.۲ گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی (GPU):ATI Xenos
۱۰ مگابایت eDRAM
حافظه‌ی رم:۵۱۲ مگابایت رم GDDR3
حافظه‌ی ذخیره‌سازی:۲۵۰ گیگابایت هارد ۲.۵ اینچی SATA
درایو نوری:HD DVD
خروجی ویدیو:HDMI، تا 1080p
شبکه:802.11b/g/n، اترنت سریع
صدا:صدای فراگیر Dolby Digital ۵.۱
ابعاد:۷۵ × ۲۶۴ × ۲۷۰ میلی‌متر
تاریخ معرفی:۱۰ ژوئن ۲۰۱۳
نسل:دوم
وضعیت:متوقف شده است
قیمت جهانی در زمان عرضه:۱۹۹ دلار

ایکس باکس وان

در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۳، مایکروسافت کنسول بعدی ایکس باکس را عرضه کرد و ما را با نسل بعدی آشنا کرد. ایکس باکس وان (Xbox One) توسط مایکروسافت با تاکید روزافزون بر سیستم کینکت و ادغام تلویزیون در برنامه‌های داخلی و دستورات صوتی ارتقا یافت.

Xbox One (2013)

Xbox One (2013)

ایکس‌ باکس وان به عنوان بخشی از کنسول‌های نسل هشتم بازی‌های ویدیویی با پلی استیشن ۴ سونی و وی یو (Wii U) و نینتندو سوئیچ (Nintendo Switch) نینتندو رقابت می‌کند.

ایکس‌ باکس وان با استفاده از واحد پردازش سفارشی AMD که دارای دو ماژول چهار هسته‌ای با فرکانس ۱.۷۵ گیگاهرتز است، به مجموعه معماری x86 رایانه شخصی بازگشت.

از دیگر مشخصات اصلی قابل توجه سخت‌افزاری آن، می‌توان به پردازنده گرافیکی قدرتمند پردازنده گرافیکی یکپارچه شده AMD با فرکانس کاری ۸۵۳ مگاهرتز و پشتیبانی از دایرکت ایکس ۱۲ و ۸ گیگابایت DDR3 اشاره کرد.

Xbox One (2013)

این سیستم از کارت گرافیک سری Radeon HD 7000 AMD استفاده می‌کند تا بتواند با وضوح 4K و صدای فراگیر ۷.۱ اجرا شود. این کنسول همچنین قادر به نظارت بر دمای داخلی و تنظیم خنک کننده در صورت لزوم است.

برخی از بهترین عناوین انحصاری ایکس باکس وان که در آن زمان فروش بالایی داشتند، فورتزا هورایزن ۵ (Forza Horizon 5)، تایتان‌فال (Titanfall) و دد رایزینگ ۳ (3 Dead Rising) بودند.

تا امروز، ایکس باکس وان با فروش ۴۰ میلیون کنسول پس از PS4 سونی همچنان در جایگاه دوم قرار دارد. مایکروسافت بیش از ۹۰ میلیون کنسول در سراسر جهان ارسال کرده است.

مشخصات کنسول Xbox One چیست؟

مشخصات سخت‌ افزاریایکس باکس وان
پردازنده (CPU):پردازنده 8 هسته‌ای AMD‌
با‌ هسته‌های سفارشی Jaguar و فرکانس ۱.۷۵ گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی (GPU):پردازنده گرافیکی یکپارچه شده AMD با فرکانس کاری
۸۵۳ مگاهرتز و پشتیبانی از دایرکت ایکس ۱۲
حافظه‌ی رم:۸ گیگابایت DDR3
حافظه‌ی ذخیره‌سازی:۵۰۰ گیگابایت HDD
درایو نوری:Blu-Ray/DVD
خروجی ویدیو:HDMI 1.4 in/out, 4K support
شبکه:گیگابیت اترنت، وای فای
صدا:صدای فراگیر ۷.۱
ابعاد:۷۸ × ۲۷۴ × ۳۳۲ میلی‌متر
تاریخ معرفی:۲۲ نوامبر ۲۰۱۳
نام کد:Durango
نسل:سوم
وضعیت:متوقف شده است
قیمت جهانی در زمان عرضه:۴۹۹ دلار
پرفروش‌ترین بازی:Call of Duty: Black Ops III
۷.۲۴ میلیون (تا ۱۶ اکتبر ۲۰۱۶)

ایکس باکس وان اس

اگرچه در نگاه اول ایکس باکس وان اس شبیه به یک مدل معمولی به نظر می‌رسد، اما برخی ارتقاهای قابل توجهی را نسبت به کنسول اصلی ارائه می‌دهد. ایکس باکس وان اس (Xbox One S) در ۲ آگوست ۲۰۱۶ منتشر شد. این کنسول به گونه‌ای طراحی شد که ۴۰ درصد کوچک‌تر بود.

Xbox One S پشتیبانی از محدوده دینامیکی بالا (HDR)و از وضوح 4K (از جمله پخش جریانی و Ultra HD Blu-ray) پشتیبانی می‌کند. این کنسول بازی‌ها را با کیفیت 4K اجرا می‌کند، اما مانند ایکس‌ باکس وان ایکس، تجربه دقیق 4K را ارائه نمی‌کند.

Xbox One S (2016)

Xbox One S (2016)

ایکس باکس وان اس دارای پردازنده مرکزی پردازنده‌ پردازنده 8 هسته‌ای AMD‌ با‌ هسته‌های سفارشی Jaguar (۲ ماژول جگوار چهار هسته‌ای) و فرکانس ۱.۷۵ گیگاهرتز است.

از دیگر مشخصات اصلی قابل توجه سخت‌افزاری آن، می‌توان به پردازنده گرافیکی قدرتمند پردازنده گرافیکی یکپارچه شده AMD با فرکانس ۹۱۴ مگاهرتز و پشتیبانی از دایرکت ایکس ۱۲ و ۵۱۲ مگابایت رم GDDR3 اشاره کرد.

پردازنده گرافیکی این کنسول تا ۹۱۴ مگاهرتز یعنی ۷۰ درصد تقویت شد و اندازه هارد دیسک تا ۱ و ۲ ترابایت افزایش یافت. یک کنترلر جدید با عرضه کنسول Xbox One S با پشتیبانی پیشرفته بلوتوث جدید و دستگیره راحت عرضه شد.

مشخصات کنسول Xbox One S چیست؟

مشخصات سخت‌ افزاریایکس باکس وان اس
پردازنده (CPU):پردازنده 8 هسته‌ای AMD‌ با‌ هسته‌های سفارشی Jaguar
(۲ ماژول جگوار چهار هسته‌ای) و فرکانس ۱.۷۵ گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی (GPU):پردازنده گرافیکی یکپارچه شده AMD با فرکانس ۹۱۴ مگاهرتز و پشتیبانی از دایرکت ایکس ۱۲
حافظه‌ی رم:۸ گیگابایت DDR3
حافظه‌ی ذخیره‌سازی:۱ ترابایت HDD
درایو نوری:UHD Blu-ray, DVD
خروجی ویدیو:HDMI 2.0 in/out, 4K support
4K (فقط برای پخش فیلم)
شبکه:Wi-Fi، IEEE 802.11n، اترنت
صدا:صدای دالبی اتمس و صدای فراگیر ۷.۱
ابعاد:۶۴ × ۲۳۰ × ۲۹۵ میلی‌متر
تاریخ معرفی:۲ آگوست ۲۰۱۶
نسل:سوم
وضعیت:عرضه می‌شود
قیمت جهانی در زمان عرضه:۲۹۹ دلار

ایکس باکس وان ایکس

ایکس باکس وان ایکس (Xbox One X) در ۷ نوامبر ۲۰۱۷ عرضه شد. این اولین کنسول ایکس باکس است که یک بازی 4K واقع گرایانه را ارائه می‌دهد. این کنسول با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود و می‌تواند شش ترافلاپس عملکرد را ارائه دهد.

Xbox One X (2017)

Xbox One X (2017)

ایکس باکس وان ایکس که در ابتدا با نام «پروژه اسکورپیو» معرفی شد. این کنسول راهی برای آوردن بازی‌های 4K و HDR به ایکس‌ باکس وان بدون نیاز به معرفی نسل جدید کنسول‌های ایکس‌ باکس بود.

قدرت گرافیکی بسیار بیشتری نسبت به Xbox One اصلی یا Xbox One S دارد. از نظر طراحی، ایکس باکس وان ایکس دارای طراحی مینیمال شیک با رنگ مشکی مات خالص است که شبیه به ایکس باکس وان اس است اما بسیار کوچک‌تر است.

این کنسول از پردازنده ۸ هسته‌ای AMD با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز و ۱۲ گیگابایت رم مشترک GDDR5 استفاده می‌کند. این کنسول همچنین با تمامی عناوین ایکس باکس وان که تاکنون منتشر شده است سازگاری دارد.

مشخصات کنسول Xbox One X چیست؟

مشخصات سخت‌ افزاریایکس باکس وان ایکس
پردازنده (CPU):پردازنده ۸ هسته‌ای AMD‌ با‌ هسته‌های سفارشی Jaguar
و فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی (GPU):پردازنده گرافیکی یکپارچه شده معماری پولاریس AMD با فرکانس کاری ۱۱۷۲ مگاهرتز و پشتیبانی از دایرکت ایکس ۱۲
حافظه‌ی رم:۱۲ GB GDDR5
حافظه‌ی ذخیره‌سازی:۲ ترابایت HDD
درایو نوری:UHD Blu-ray, DVD
خروجی ویدیو:HDMI 2.0b in/out, 4K support
شبکه:Wi-FiIEEE 802.11n، اترنت
صدا:صدای دالبی اتمس و صدای فراگیر ۷.۱
تاریخ معرفی:۷ نوامبر ۲۰۱۷
نام کد:Scorpio
نسل:سوم
وضعیت:عرضه می‌شود
قیمت جهانی در زمان عرضه:۴۹۹ دلار

ایکس باکس سری اس
نسل چهارم کنسول‌های ایکس باکس در در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ شامل ایکس باکس سری اس و ایکس باکس سری ایکس عرضه شدند. البته، این اولین بار نیست که مایکروسافت دو سطح کنسول را در یک نسل ارائه می‌کند.

.

The Xbox Series X and the Xbox Series S (2020)

The Xbox Series X and the Xbox Series S (2020)

ایکس باکس سری اس (Xbox series S) قدرت قابل توجهی برای یک جعبه کوچک دارد. این کنسول به جای کیفیت 4K، رزولوشن 1440p را هدف قرار می‌دهد (البته برخی بازی‌ها از 4K بومی پشتیبانی می‌کنند). کنسول سری اس مایکروسافت قادر به بازی با سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه است.

پردازنده این کنسول تقریباً با ایکس باکس سری ایکس یکسان است. اما پردازنده گرافیکی سری اس به‌طور قابل‌توجهی قدرت کمتری دارد و به جای ۱۶ گیگابایت، ۱۰ گیگابایت رم GDDR6 دارد.

در این کنسول هیچ درایو دیسکی وجود ندارد و فضای ذخیره سازی در مقایسه با ایکس باکس سری ایکس تقریبا نصف شده است. مسلماً فضای ذخیره سازی در این کنسول کمی نگران کننده است، اما مایکروسافت امیدوار است که مردم از ایکس باکس کلود گیمینگ (Xbox Cloud Gaming) استفاده کنند.

کنسول XBOX SERIES S

این مورد شامل هیچ دانلودی نمی‌شود، زیرا بازی‌ها از سرورهای داده از راه دور مایکروسافت پخش می‌شوند. با این حال، فضای ذخیره سازی هر دو کنسول قابل افزایش است. مایکروسافت در حال فروش یک کارت توسعه اختصاصی است که به پشت کنسول متصل می‌شود و در گزینه‌های ۵۱۲ گیگابایت، ۱ ترابایت و ۲ ترابایت موجود است.

در کل، متفاوت‌ترین کنسول‌هایی که مایکروسافت تا به حال به طور همزمان منتشر کرده است. در مقایسه با سری X، سری S کوچک‌تر است، رزولوشن 1440p را به جای 4K هدف قرار می‌دهد و به دلیل نداشتن درایو دیسک، تنها می‌تواند نسخه‌های دیجیتالی بازی‌ها را اجرا کند.

مشخصات کنسول Xbox series S چیست؟

مشخصات سخت‌ افزاریایکس باکس سری اس
پردازنده اصلیپردازنده شخصی‌سازی شده Zen 2 با هشت هسته و فرکانس ۳.۶ گیگاهرتز
پردازنده گرافیکیپردازنده گرافیکی شخصی‌سازی‌شده RDNA 2 با قدرت ۴ ترافلاپس و ۲۰ واحد محاسباتی (CU) با فرکانس ۱.۵۵ گیگاهرتز
حافظه‌ی رم۱۰ گیگابایت GDDR6
حافظه‌ی ذخیره‌سازی۵۰۰ گیگابایت از نوع SSD سفارشی‌سازی‌ شده NVME  (۳۶۴ گیگابایت در دسترس)
ذخیره سازی قابل افزایشکارت های توسعه ۱ ترابایت / ۵۱۲ گیگابایت (یکسان با حافظه داخلی)
درایو نوریفاقد درایو نوری
ویژگی‌های ویدئویی4K HDR، Dolby Vision، حالت تاخیر کم خودکار، نرخ نوسازی متغیر، AMD FreeSync
ویژگی‌های صوتیDTS 5.1 و Dolby Atmos
ویژگی‌های گیمینگQuick Resume، ردیابی پرتو، HDR خودکار، تقویت FPS، تحویل هوشمند و DirectX Ultimate
درگاه کارت حافظهیک درگاه حافظه برای اتصال SSD اختصاصی (Expansion Card)
پورتیک HDMI 2.1، سه USB Type-A 3.1 و یک اترنت
ابعاد۶۵ × ۱۵۱ × ۲۷۵ میلی‌متر
وزن۴.۲۵ پوند (۱.۹۳ کیلوگرم)
رنگسفید
تاریخ معرفی۱۰ نوامبر ۲۰۲۰
قیمت جهانی در زمان عرضه:۲۹۹ دلار

ایکس باکس سری ایکس

ایکس باکس سری ایکس (Xbox series X) در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ منتشر شد و نوید مشخصات فوق العاده‌ای مشابه پلی استیشن ۵ را می‌دهد. این کنسول دارای گرافیک 4K است و در حال حاضر یکی از قوی‌ترین کنسول‌های موجود است.

ایکس باکس سری ایکس دارای پردازنده گرافیکی هفت نانومتری ۱۲ ترافلاپس است. این کنسول دارای نرخ فریم ۱۲۰ فریم در ثانیه است که، دو برابر قدرتمندتر از ایکس باکس وان ایکس (Xbox One X)، کنسول پرچمدار سابق مایکروسافت برای نسل گذشته است.

Xbox series X

این کنسول گران قیمت مایکروسافت دارای پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای ۳.۸ گیگاهرتز (۳.۶ گیگاهرتز با SMT) و ۱۶ گیگابایت رم GDDR6 است. ایکس باکس سری ایکس، دارای SSD فوق سریع ان‌وی‌ام اکسپرس (NVMe) که به صورت سفارشی طراحی شده است.

SSD بخشی از معماری Velocity جدید کنسول است که به بازی‌های متعدد اجازه می‌دهد تا در پس‌زمینه تعلیق شوند، در حالی که شما در حال بازی با چیزی کاملاً متفاوت هستید. در نتیجه همه چیز پاسخگوتر و سریعتر است.

این SSD به این معنی است که ایکس باکس سری ایکس و اس دارای زمان بوت (boot) و سرعت بارگذاری مشابه‌ای هستند و هر دو می‌توانند از ویژگی انحصاری نسل فعلی ایکس باکس یعنی Quick Resume بهره ببرند.

Xbox series X

این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد تا به سرعت بین چند بازی جابجا شوید و دقیقاً از جایی که هر کدام را متوقف کرده‌اید، ادامه دهید. این ویژگی از سرعت چشمگیر SSD استفاده می‌کند، تا بازی‌ها را از حافظه خارج کند.

مایکروسافت همچنین در تلاش است تا ویژگی‌های دیگری مانند حالت خودکار کم تأخیر (ALLM)، بهبودهای ارتباطی کنترل‌کننده Xbox و پشتیبانی از نرخ تجدید متغیر (VRR) را در این کنسول تعبیه کند.

مشخصات کنسول Xbox series X چیست؟

مشخصات سخت‌ افزاریایکس باکس سری ایکس
پردازنده (CPU):پردازنده شخصی‌سازی شده Zen 2 با هشت هسته و فرکانس ۳.۸ گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی (GPU):پردازنده گرافیکی شخصی‌سازی‌شده RDNA 2 با قدرت ۱۲ ترافلاپس و ۵۲ واحد محاسباتی (CU) با فرکانس ۱.۸۲۵ گیگاهرتز
حافظه‌ی رم۱۶ گیگابایت GDDR6
حافظه‌ی ذخیره‌سازی۱ ترابایت از نوع SSD سفارشی‌سازی‌ شده NVME (۸۰۲ گیگابایت در دسترس)
ذخیره سازی قابل افزایشکارت های توسعه ۱ ترابایت / ۵۱۲ گیگابایت (یکسان با حافظه داخلی)
درایو نوریدرایور بلوری 4K UHD
ویژگی‌های ویدئویی8K HDR، Dolby Vision، حالت خودکار کم تأخیر، نرخ تجدید متغیر، AMD FreeSync
ویژگی‌های صوتیDTS 5.1 و Dolby Atmos
ویژگی‌های گیمینگQuick Resume، ردیابی پرتو، HDR خودکار، تقویت FPS، تحویل هوشمند و DirectX Ultimate
درگاه کارت حافظهیک درگاه حافظه برای اتصال SSD اختصاصی (Expansion Card)
پورتیک HDMI 2.1، سه USB Type-A 3.1 و یک اترنت
ابعاد۱۵۱ × ۱۵۱ × ۳۰۱ میلی‌متر
وزن۹.۸ پوند (۴.۴۵ کیلوگرم)
رنگمشکی مات
تاریخ معرفی۱۰ نوامبر ۲۰۲۰
قیمت جهانی در زمان عرضه:۴۹۹ دلار

کلام آخر

در این مقاله به بررسی کوتاه چهار نسل و ۹ مدل اصلی کنسول‌های مایکروسافت پرداختیم. با انتشار هر کنسول جدید می‌توان تلاش طراحان مایکروسافت برای بهتر و قدرتمند کردن کنسول‌ها دید.

اولین کنسول مایکروسافت در ۱۵ نوامبر ۲۰۰۱ منتشر شد و بیش از ۲ دهه از انتشار آن می‌گذرد. ما از داده‌های نشریات دیجیتالی تأثیرگذاری مانند ویکی‌پدیا (Wikipedia)، رترودودو (retrododo)، آلتر آف گیمینگ (altarofgaming) و … برای نوشتن این مقاله، استفاده کردیم.

چند نوع ایکس باکس وجود دارد؟

۴ نسل از ایکس‌باکس و ۹ مدل اصلی وجود دارد. در زیر 4 نسل اصلی و مدل‌های آن‌ها را مشاهده خواهید کرد.
نسل اول ایکس باکس (2001 – 2009)
نسل دوم ایکس باکس ۳۶۰ (2005 – 2016)
ایکس باکس ۳۶۰ اس (2010 – 2016)
ایکس باکس ۳۶۰ ای (2013 – 2016)
نسل سوم ایکس باکس وان (2013 – 2016)
ایکس باکس وان اِس (2016 – تاکنون)
ایکس باکس وان ایکس (2017 – 2020)
نسل چهارم ایکس باکس سری ایکس (2020 – اکنون)
ایکس باکس سری اس (2020 – اکنون)

ایکس باکس اصلی چه زمانی عرضه شد؟

اولین Xbox اصلی در ۱۵ نوامبر ۲۰۰۱ در آمریکای شمالی، ۲۲ فوریه ۲۰۰۲ در ژاپن و ۱۴ مارس ۲۰۰۲ در اروپا منتشر شد.

ایکس باکس سری ایکس و اس کدام ارزان‌تر است؟

سری اس، ولی به این معنی نیست که کنسول ایکس باکس سری اس دستگاه مناسبی نیست. ایکس باکس سری اس می‌تواند همان بازی‌های سری X را با بسیاری از ویژگی‌های یکسان و گزینه‌های گرافیکی فعال، فقط با وضوح پایین‌تر (و گاهی اوقات نرخ فریم پایین‌تر) بازی کند.




 

گیم اخبار تاریخچه تاریخ فناوری تکنولوژی سونی پلی استیشن ps کنسول گیمینگ گیمر ایکس باکس xbox کامپیوتر بازی خبر مقاله