فیلم برداری با موبایل

8-مهر-1402 / خواندن 10 دقیقه

چند تکنیک برای فیلم برداری

 

 (توجه: لطفا تیتر های داخل مقاله را سرچ کنید تا نمونه عکس های این قوانین را برای درک بهتر ببینید یا با ارسال پیام، لینک مقاله عکس دار را درخواست کنید)

قانون یک سوم

قانون یک‌ سوم نوعی ترکیب‌بندی است که در آن عناصر مهم یک عکسان و فیلمبرداران در طول یک شبکه 3 در 3 قرار داده می‌شوند. به این صورت تصویر به 9 قسمت تقسیم می‌شود. کاس با استفاده از قانون یک سوم ، چهار خط را در عکس خود تصور می‌کند که در اثر ایجاد این خطوط، چهار نقطه متقاطع به وجود می‌آید.

 

استفاده از همه اندازه نما ها

یک نما از یک سری قاب‌های مختلف که از لحظه شروع کار دوربین تا زمان متوقف شدن آن بدون وقفه فیلمبرداری شده‌اند، تشکیل شده است. 

نماهای دوربین جنبه اساسی در ساخت و تولید فیلم محسوس می‌شود و با عوض کردن اندازه نما های متفاوت میتوان فیلم را از یکدستی و خسته کنندگی بیننده نجات داد.

 

انواع اندازه نما ها

اکستریم لانگ شات (E.L.S) 

نمایی است بسیار دور ازانسان یا انسانها یا یک شهر ویک روستا یا کارخانه و......در این نما فرد تاثیر نداردومحیط وعوامل آن بر مخاطب تاثیر دارد.این نما برای معرفی منطقه وسیع وجمعیت انبوه یا تنهایی یک فرد در منطقه وسیع استفاده می شود.

 

لانگ شات (L.S)

نمایی است که یک یا چند نفر در حال گفتگو یا انجام کاری در صحنه دیده می شود. دراین نما قسمتهای زیادی از صحنه دیده می شود ومی توان گفت صحنه وفرد تاثیر یکسانی دارند مانند راه رفتن افراد درخیابان یا افراد خانواده سر سفره و....

 

 

 

مدیوم لانگ شات(M.L.S) یا فول شات (F.S) 

نمایی است تمام قد ازانسان که بعضی آن را لانگ شات نیزمی گویند.دراین صحنه انسان وحرکات او درکادر دیده می شود وارتباط او با صحنه واشیای آن نشان داده می شود.

بالا و پایین این نما دقیقا با ارتفاع سوژه بسته میشود.

 

                                                                                                                

مدیوم شات یا نمای میانه (M.S)

گاهی لازم است مقداری از اشیاوحال وهوای صحنه توام بافرد نشان داده شود تا بینندگان بامحیط وموقعیت فرددرصحنه اندکی آشنا شود ازاین نما استفاده میشود.این نما از کمر به بالا انسان رانشان می دهدوحدفاصل نمای کلوز آپ ومدیوم لانگ شات(نمای تمام قد) است.در این نما فرد می تواند حرکات جزئی وحرکات دست را انجام دهد.تاثیر فرد نسبت به نماهای بسته تر کمتر شده واندکی صحنه وموقعیت آن تاثیر دارد.

 

 

مدیوم کلوز آپ (M.C.U) 

نمایی است که از زیر سینه تا بالای سر را شامل می شود.زمانی اینگونه نماها مورداستفاده قرار می گیردکه توجه به فرد صحبت کننده یا فرد مقابل او وعکس العملهای هردوشخص یا یکی از آنها ایجاب نماید.این نما برای توجه دادن مخاطبان به صحبتهای شخص بسیار کاربرد داردوکادرمناسبی برای مصاحبه های تلویزیونی می باشد. 

کلوز آپ (C.U ) 

نمای درشت از چهره انسان از زیر چانه تا بالای سر را می گویند.این نما می تواند گویای حالات خاص فرد درموقعیتهای متفاوت باشدوبرای تاثیر گذاری بیشتر بربیننده مورداستفاده قرار می گیرد.ازاین نما برای تاکید بیشتر صحبتحای شخص استفاده می شود.محیط اطراف بطور ناواضح است وتاثیری بربیننده نداردوبالنز تله فیلمبرداری می شود. درموردمناظر کلوز آپ می تواند قسمتی از منظره باشدمثلا در یا پنجره می تواند کلوز آپ ساختمان باشد.

 

 

اکستریم کلوز آپ ( E.C.U ) یا اینسرت (INSERT ) 

 

 

درشت ترین نما در سینما است. این اصطلاح بیشتر در انسان کاربرد دارد وشامل نمایی از چشمها ، لبها ودست فردی می باشد که معمولا با لنز تله فیلمبرداری می شود.دراشیا بیشتر از اصطلاح اینسرت استفاده می شود.کوچکترین حرکت دراین نما کاملأ مشخص می شودوازلحاظ حسی بیشترین تاثیر رادر مخاطب دارد مانند: لرزش دستهایا تبسم و....در اشیا نیز سویچ ماشین ، کلید، سوراخ کلیدوانگشترو.... نماهای اینسرت هستند.لازم به توضیح است که در تلویزیون اصطلاح اینسرت برای تصاویر درشت از انجام عملی که توضیح آن توسط مجری یا کارشناس برنامه داده می شودوبعد از اتمام توضیحات از آنها فیلمبرداری می شودگفته می شود.

 

جمع بندی

یک آدم دو پا را تصور کنید که در یک موقعیت یا صحنه قرار گرفته. حالا قدم به قدم از نمای بسیار دور یا اکستریم لانگ شات (ELS) به سمت نمای بسیار بسته یا اکستریم کلوز آپ (ECU) حرکت می کنیم.

 

هدروم (Headroom) 

به طور خلاصه هدروم بخش بالایی سر سوژه است یعنی از پیشانی تا انتهای کادر هد روم است و با همین تعریف مشخص می شود که هد روم فاصله معینی نداشته و در عکس مقدار متغیری می تواند داشته باشد. در واقع با توجه به هدفی که عکاس دارد و دیگر المان هایی که در کادر قرار خواهند گرفت میزان هد روم می تواند فرق کند. 

 

 

                                                                                                 

تراولینگ یا حرکت دادن به دوربین

 

این حرکت یکی ازحرکات فنی دوربین می باشد که درآن دوربین برای تعقیب موضوع درحال حرکت به همراه او حرکت می کند.گاهی حرکت دوربین وسوژه موازی است وگاهی از هم دور،یا به هم نزدیک می شوند.مثلأ ازیک نمای لانگ شات به نمای مدیوم کلوز آپ می رسدویابرعکس.

برای این حرکت میتوان از یک استابلایزر مانند انواع گیمبال های موبایلی استفاده کرد که با حرکت دوربین و سوژه تحرک و پویایی بیشتری به تصویر کشیده میشه و باعث افزایش جذابیت بصری برای مخاطب میشود.

 

در صورت عدم در دسترس بودن استابلایزر میشه از دوربین هایی که استابلایزر داخلی بیشتری دارند مانند IPHONE 13  و یا IPHONE 14 و در گوشی های سامسونگ و یا شیائومی با روشن کردن گزینه استابلایزر مود از این مود فیلم برداری استفاده کرد.

 

مچ کات

اتصال صحنه ی بعدی با صحنه ی قبلی به طوری که باهم جور باشند. درواقع مچ کات برای دستیابی به چنان تداومی از صحنه هاست که تماشاگر احساس پرش نکند.این جور بودن ازطریق وضعیت جهت حرکت وجهت نگاه یا حتی دیالئگ هنرپیشه ها حاصل می شود.

برای استفاده از این تکنیک با یک دوربین در ابتدا در نمای اول بازیگر تا جایی از متن را میگوید و در قسمتی از متن دوربین جای خود را عوض کرده و بازیگر ادامه آن متن را میگوید.

*نکته 1 : بخشی از متن حتی در حد یک جمله باید در دو ویدیو یکسان باشد. 

 

 

بازی گرفتن از بازیگر

سرصحنه تصویر برداری نکاتی که خیلی اجرای آنها مهم است به چند بخش کلی تقسیم میشوند.

اولین نکته بیان کامل کلمات است که باید به درستی صورت بگیرد.

 دومین نکته لحن درست کلمات است (مثلا برای بیان جملاتی بی تفاوت نباشیم به محتوا ،گاهی با هیجان دادن به جملات میتوانیم تاثیر آنها را در بیننده چند برابر کنیم)

باحرکات بدنِ درست میتوان ارتباط متقابل با بیننده گرفت و تاثیر پذیری مخاطب از صحبت هارا بیشتر کرد.(مثلا میتوانیم در یک صحنه 2 دقیقه ای فقط ثابت ایستاده باشیم و صحبت کنیم، یا در اول ویدیو کمی حرکت کنیم و سپس با بازی بدن و دست ها صحبت هارا برای بیننده بیشتر جا بندازیم 

 

 

تصویربرداری با گوشی یوتیوب آموزش تصویربرداری اینستاگرام فیلم برداری موبایلگرافی