پلی استیشن ۵ اسلیم چگونه موضع نسل نهم را به وضوح آشکار می‌کند؟

3-آبان-1402 / خواندن 7 دقیقه

عرضه کنسول‌های گیمینگ جدید همیشه مساله مهم و بزرگی بوده است. با این حال طی سال‌های اخیر و به واسطه عرضه مدل‌های جدیدتر و سخت‌افزارهای پیشرفته، گیمرها تا حد زیادی رویکرد خنثی و گاها بی‌تفاوتی نسبت به آن‌ها داشته‌اند. سونی و مایکروسافت قبلا مراسم‌های بزرگ و رویدادهای قابل توجهی را برای نمایش دادن کنسول‌های جدید برگزار می‌کردند اما امروزه با یک توییت ساده از انتشار پلی استیشن ۵ اسلیم باخبر می‌شویم.

هفته پیش بود که کنسول PS5 Slim معرفی شد. با این وجود تعجبی ندارد اگر هنوز از این موضوع باخبر نباشید. چرا که معرفی این سخت‌افزار جدید در ابتدا با انتشار یک توییت اعلام و بعد هم پست کاملی در رابطه با مشخصات، ابعاد و قیمت دستگاه برای هر منطقه مختلف در وبلاگ پلی‌استیشن قرار گرفت. بدین ترتیب می‌دانیم نسخه‌ی اسلیم ۳۰ درصد کوچک‌تر از نسخه معمولی PS5 خواهد بود و با درایو دیسکی که قابلیت جدا شدن دارد (قیمت این درایو دیسک به صورت جداگانه ۸۰ دلار است)، عرضه می‌شود. جدا از این، حال حافظه کنسول کمی افزایش یافته (حدود ۲۰۰ گیگابایت) ولی در کل هیچ نکته قابل توجهی برای خرید و توجیه برچسب قیمتی پلی استیشن ۵ اسلیم وجود ندارد.

پلی استیشن ۵ اسلیم

در نتیجه به این مساله می‌رسیم که پلی استیشن ۵ اسلیم چگونه موضع نسل نهم را به وضوح آشکار می‌کند؟ یا بهتر است بگوییم PS5 Slim چگونه بهمان یادآور می‌شود عرضه سخت‌افزارهای ویرایش‌شده و تازه از کنسولی که آثار انحصاری بزرگ و متقاعدکننده‌ای ندارد، نمی‌تواند تبدیل به اتفاقی هیجان‌انگیز برای گیمرها باشد و آن‌ها را به خرید ترغیب کند.

پلی استیشن ۵ به هنگام همه‌گیری ویروس کرونا در جهان عرضه شد و این‌چنین از همان ابتدا با مشکل کمبود بازی‌های انحصاری و فرست پارتی درجه‌یک دست و پنجه نرم می‌کرد. البته که Astro’s Playroom یکی از جذاب‌ترین تجربه‌های این نسل به شمار می‌رود و Demon’s Souls هم یک بازسازی درخشان است. با این وجود باقی آثار انحصاری این کنسول نظیر Returnal و Ratchet and Clank: Rift Apart در حال حاضر برای رایانه‌های شخصی هم منتشر شده و از سوی دیگر بازی‌هایی مثل Horizon Forbidden West (اوایل سال ۲۰۲۴ برای پی‌سی منتشر می‌شود)، Marvel’s Spider-Man: Miles Morales (روی پی‌سی در دسترس است) و God of War Ragnarok همزمان برای کنسول پلی استیشن ۴ هم عرضه شده‌اند. در نهایت هم دو بازی Final Fantasy 16 و Final Fantasy 7 Rebirth را داریم که قرار است در مقطعی راهی کامپیوترهای شخصی شوند.

پلی استیشن ۵ اسلیم چگونه موضع نسل نهم را به وضوح آشکار می‌کند؟ - ویجیاتو

پلی استیشن ۵، کنسول پرچمدار حال حاضر بازار است اما جایگاه آن با چیزی که پلی استیشن ۴ در سال ۲۰۱۴ داشت، بسیار متفاوت است. امروزه بازار ویدیوگیم را آثار لایو سرویس، دنباله‌های عموما ثابت و بدون تغییری که هر ساله منتشر می‌شوند و البته عناوین بلاک‌باستری تشکیل می‌دهند که ساخت هر یک از آن‌ها نیم‌دهه به طول می‌انجامد. بدین ترتیب می‌توان گفت اکنون هیچ نیازی به نسخه‌های ویرایش‌شده یا قوی‌تر از یک کنسول (حداقل زمانی که قیمت‌ها نه‌تنها تفاوتی نداشته‌اند که با افزایش نیز مواجه شده‌اند) نیست. چرا که افرادی که نسخه‌های عادی را خریداری کرده‌اند هم هنوز نتوانسته‌اند به طور تمام و کمال از کنسول و ویژگی‌های مختلف آن بهره ببرند. حقیقت این است که بازی‌های ویدیویی در حال تغییر هستند و غول‌های سخت‌افزاری نیز در حال واکنش به این تکامل هستند.

با همه‌گیر شدن سرویس‌های ابری و وارد شدن ویدیوگیم به این حوزه و از طرفی غالبیت خریدهای دیجیتالی و همچنین آثار لایو سرویس و تریپل ای (AAA) که نیازمند سخت‌افزار قدرتمندی برای اجرا هستند، دیگر وجود کنسول‌های بازی‌ای که نمی‌توان مشخصات سخت‌افزاریِ آن‌ها را تغییر داد کمی غیرضروری احساس می‌شود. نتیجه تمامی این اتفاقات هم چیزی نیست جز اینکه سونی راه خود را در این بازار پیدا کرده و به دنبال تثبیت نگرش دیگری بر آن است. بدین ترتیب می‌دانیم که پس از فروش رفتن نسخه‌های پیشین PS5، نسخه‌های جدید که تحت عنوان اسلیم شناخته می‌شوند به مدل اصلی و پیش‌فرض پلی استیشن تبدیل خواهند شد. با این وجود هنوز هم دلایل بسیار کمی هستند که بازیکنان را به سوی خرید این مدل جدید سوق می‌دهند.

پلی استیشن ۵ اسلیم

کنسول پلی استیشن ۵ اسلیم نه گام مهمی تلقی می‌شود و نه پلتفرم PS5 را به یک تکامل می‌رساند، در عوض می‌توان از آن به عنوان «بازسازی در قالب یک تغییر جدید» یاد کرد. از همین رو سونی هم انتظار ندارد کاربران هیجان و اشتیاق خاصی برای PS5 Slim داشته باشند؛ چرا که وجود این کنسول احتمالا به این دلایل ممکن شده است: اول اینکه ظاهر جمع و جورتری دارد و فضای کمتری را اشغال می‌کند، دوم اینکه احتمالا هزینه‌ ساخت کمتری برای سونی دارد و نهایتا هم اینکه ما در طول این نسل به نقطه‌ای رسیده‌ایم که عرضه کنسول‌های جدید آن هم بدون تغییرات خاص به امری طبیعی بدل شده است.

انتشار بازی‌های کمتر، تکنولوژی جدید و نگرش متفاوتی که نسبت به این صنعت ترسیم شده، بدین معناست که زمین بازی و صحنه نبرد سونی و مایکروسافت عوض شده و آن‌ها دیگر بر سر ترافلاپس و رزولوشن با یکدیگر جنگ و دعوا ندارند. این دو کمپانی حال تلاش دارند تا بفهمند اوضاع در آینده به کدام سمت می‌رود و تنها کاری که ما به عنوان گیمرهای این نسل می‌توانیم انجام دهیم این است که منتظر بمانیم و ببینیم در ادامه چه می‌شود. با این حال فعلا باید به فکر پرداخت هزینه اضافیِ یک پایه جدید برای کنسول پلی استیشن ۵ اسلیم باشیم!...






 

ps بازی ایرانی درایور cd dvd دیسک کنسول بازی 4 ps4 ps5 پی اس 5 sony playstation دونیت گیمینگ گیمر فناوری تکنولوژی اقتصاد خبر اخبار گیم بازی پلی استیشن پی اس سونی حمایت مالی دونیشن