چرا حضور شخصیت اصلی زن در GTA 6 موضوعی مهم است؟ قدمی رو به جلو توسط راکستار

17-آذر-1402 / خواندن 7 دقیقه

درست است که با ویدیو‌هایی که قبلا از GTA 6 لو رفته بود می‌دانستیم که در این بازی شاهد یک شخصیت اصلی زن خواهیم بود؛ ولی خب الان که دیگر تریلر بازی هم به صورت رسمی منتشر شده است، از این موضوع مطمئنیم. شاید این موضوع برای خیلی از افراد مهم باشد و شاید هم اصلا اهمیتی نداشته باشد. در هر صورت این کار از راکستار یک تصمیم خوب در مسیری درست بود و همه ما طرفداران GTA دوست داریم این بازی مثل همیشه عالی باشد. 

شاید لوسیا اولی نباشد ولی قطعا مهم‌ترین است

چرا حضور شخصیت اصلی زن در GTA 6 موضوعی مهم است؟ - ویجیاتو

خیلی از افراد فکر می‌کنند که لوسیا (Lucia) اولین شخصیت زن این مجموعه خواهد بود، ولی خب سخت در اشتباه‌اند. در بازی اول مجموعه GTA ما توانایی انتخاب شخصیت اصلی خودمان را داشتیم. از بین ۸ شخصیتی که در این بازی بودند، ۴ نفر مرد و ۴ نفر زن بودند. اما خب می‌دانیم که این دفعه فرق دارد. این دفعه ما صرفا توانایی انتخابش را نداریم، بلکه حالا یک زن شخصیت اصلی بازی است و باید به عنوان او بازی کنیم.

تا قبل از GTA ۳، تمامی بازی‌ها این مجموعه دو بعدی بودند و از زاویه دوربین بالا بازی می‌کردید. شاید یک شخصیت اصلی زن در چنین بازی‌هایی اهمیتی نداشت، چون صرفا یک سری پیکسل بودند که از جایی به جای دیگر می‌رفتند. اما الان این موضوع خیلی مهم است. از زمان GTA 3 تا همین الان، راکستار نه‌تنها شخصیت اصلی زن در بازی‌هایش نداشته است، بلکه حتی تصویر خوبی هم از زنان درون بازی‌هایش نمی‌سازد.

اشتباه نکنید، این صرفا یک بازی است و قرار است جالب باشد صرفا. ما نه به دنبال جدیت می‌گردیم و نه به دنبال برابری جنسیتی در دنیایی خیالی. فکر نمی‌کنم جنسیت یک شخصیت اصلی برای کسی مهم باشد، تا موقعی که بازی قشنگ است و داستان و گیم‌پلی خوبی هم دارد، جنسیت شخصیت اصلی بازی برای کسی مهم نیست.

ما اخیرا فیلم‌ها و بازی‌های بسیاری را دیدیم که صرفا چون شخصیت اصلی زن داشتند، کلا داستان و محتوا را عوض کردند و نابود شدند. طرفداران اصطلاحا زن‌ستیز نیستند، صرفا محتوا بد را دوست ندارند. این بلایی بود که شاید سر خیلی از مجموعه‌های مورد علاقه ما آمد و مطمئنم که همه ما امیدواریم که راکستار با این شخصیت اصلی اصلا متفاوت برخورد نکند و مثل همیشه یک بازی با داستانی درجه یک را منتشر کند. ما صرفا به دنبال محتوا خوبیم، نه محتوایی متفاوت.

نحوه برخورد راکستار با شخصیتی جدید

چرا حضور شخصیت اصلی زن در GTA 6 موضوعی مهم است؟ - ویجیاتو

بازی‌های GTA همیشه به دو بخش تقسیم می‌شوند. بخش داستانی که شخصیت‌ها و فضا بازی را توصیف می‌کنند و خب دیگری هم دنیا آزاد بازی است که می‌توانید در آن انواع جرم و جنایت‌های مختلف را مرتکب شوید. شما در این بازی هم می‌توانید دنیا اطراف خود را به راحتی به آتش بکشید و مثل همیشه از بازی لذت ببرید. توسعه‌دهنده‌های خبره در راکستار بعید است که رویکردی متفاوت با لوسیا داشته باشند و بعید است که جنسیت او در گیم‌پلی بازی تاثیر خاصی بگذارد.

مهم‌ترین و حساس‌ترین کار راکستار این است که به خوبی متوجه تفاوت‌های یک شخصیت اصلی زن در GTA شوند. این مجموعه همیشه یک انتقادی دوپهلو به جامعه‌ای مردسالار و عاشق تفنگ بوده است. بازی‌های این مجموعه هرگز ترویج خشونت و یا زن‌ستیزی نمی‌کردند، اتفاقا با نشان دادن چنین جامعه‌ای در اوج خودش، هرج و مرج واقعی‌اش را نشان می‌دادند. حالا که قرار است نقش‌ها عوض شوند، احتمالا رویکرد راکستار هم به کلی تغییر کند. قطعا باز هم شاهد یک سری کنایه اجتماعی و سیاسی در بازی خواهیم بود که هدفی مشخص دارند،‌ ولی هنوز معلوم نیست که این بار راکستار چه چیزی را می‌خواهد در قالب کنایه به ما نشان دهد.

تاثیرات این تصمیم

چرا حضور شخصیت اصلی زن در GTA 6 موضوعی مهم است؟ - ویجیاتو

طی چند سال اخیر فشار زیادی روی استودیو‌های بزرگ ساخت فیلم و بازی بوده که شخصیت‌های زن را به عنوان نقش‌های اصلی، به محتوا خود اضافه کنند. این موضوع که شما این تفکر موافق باشید و یا مخالف تغییری روی این مسئله ایجاد نمی‌کند؛ به هر خیلی از افراد هستند که چنین چیزی می‌خواهند. شاید این تصمیم راکستار هم به همین خاطر بود، شاید هم به طور کلی ربطی به این موضوع ندارد. در هر صورت این کار یک فشار دوجانبه بر روی راکستار ایجاد می‌کند.

اگر این شخصیت اصلی صرفا مثل هر شخصیت دیگری نباشد و راکستار برخوردی متفاوت با او داشته باشد، صرفا به خاطر جنسیتش، تعداد خیلی زیادی از دست طرفداران از این استودیو عصبانی خواهد شد. دلیلش هم خیلی واضح است. چون در این صورت راکستار هم وارد این بازی سیاسی اجتماعی شده است و کیفیت بازی را قربانی چنین تصمیمی کرده است.

حالا از طرف دیگر اگر چنین اتفاقی نیفتد چی؟ آیا اگر راکستار صرفا مثل هر شخصیت دیگری با لوسیا برخورد کند، همه راضی خواهند بود؟ نه قطعا، باز هم افرادی پیدا خواهند شد که از این موضوع عصبانی باشند. شاید این موضوع اصلا ربطی به برابری جنسیتی نداشته باشد. شاید صرفا یک تصمیم هنری توسط راکستار بود و بازی نهایی هم خیلی خوب از آب درآید. تنها چیزی که ما طرفداران مجموعه GTA می‌خواهیم این است که این بازی به قربانی بعدی جنگ اجتماعی فعلی تبدیل نشود. البته اگر به سابقه درخشان راکستار نگاهی کنیم، می‌توانیم نتیجه بگیریم که زیاد جای نگرانی‌ای وجود ندارد.

game بازی گیم مقاله اخبار خبر gta جی تی ای